2011. augusztus 8., hétfő

Párizs, nulladik nap

Párizsi kirándulás nekem egy másfél napos buszúttal kezdődött, az elmaradt La Salett-i túra buszjáratát átírtuk Párizsra, így pár nappal később értem ki mint a tesóim, akik egy régi barátunknál szálltak meg, Párizs külvárosában, Vélyziben. Amikor ők kinn voltak, még nagyon hűvös volt az idő, de sok mindent láttak, többek között Versailles-t, mire én kiértem, tűzött a nap és harminc fok volt, bárányfelhőkkel az égen. A buszutat túléltem, nem is volt rossz, az utazók fele francia volt, a másik fele magyar. Egy hattagú kedves fekete család, két apáca, egy kerekes-székes útitárssal tiszta multikulturális élmény volt. Egy óriási hangárba értünk be, amiben vagy 50 busz volt, és minden buszhoz egy csoport leszálló, egy csoport felszálló utas, szinte mindenki fekete bőrű, vagy arab, ami nagyon megdöbbentett, mert soha sem láttam még ilyen óriási, kevert csoportot azelőtt. Az épület előtt kétméterenként folyt le a húgy-csík a járdán, egyszerűen nem lehetetett kikerülni a gurulós bőröndömmel. Szóval ilyen élményekkel indítottam Párizst, és másnap délutánig, amíg csak északon járkáltam a metróval, és végignéztem az összes hajléktalant, összepisilt állomást és furcsa arcokat, egészen érdekes képem alakult ki Párizsról. Az első éjjelt Vélizyben töltöttem, utána a barátnőmmel bejöttünk a szállásra, amit még réges-rég foglaltam le, így napi hatezer forintból megúsztuk fejenként, a duplája helyett. (A technikai részleteket külön leírom majd a bejegyzések alatt, ott található majd a szálláshely címe és egyéb részletek.)
Délután bementünk az Ile-de la Cité környékére, a kis szigetre a Szajnán, ami a kedvenc helyünk lett Sárival, a legjobban itt szerettünk lenni. Megnéztük a Notre Dame-ot, ahol éppen vasárnapi mise ment, ami óriási szerencse, amit majdnem teljesen végignéztünk és ami gyönyörű volt. Párizsban Eu-s személyivel 26 év alatt szinte mindenhova (múzeumokba és templomokba egyaránt) ingyen mehetünk be, ahova mégsem, oda is kedvezményes áron lehet bejutni. A Notre Dame-ban adtak külön füzetkét, amibe minden le volt írva franciául, ami elhangzott, így egyszerűen lehetett követni a liturgiát. Az oldaltemplomból fel lehet menni a harangtoronyhoz, mi aznap erről lemaradtunk, mert hatkor bezártak, de két nappal később kiálltuk a sort és megnéztük a kilátást Quasimodó szemszögéből. Visszatérve, érdemes vasárnap délutánra tervezni a templom meglátogatását, előbb felmenni a harangtoronyhoz, majd megnézni a misét, ha érdekel valakit az ilyesmi.
Bementünk a Sainte-Chapelle-be, a gótikus boltívbe nyúló 15db, 15 méteres ólomüvegtáblájáról és gyönyörű rózsaablakáról híres kis templomba is. Az egyik legszebb dolog, amit valaha láttam, ahogy az ezer meg ezer színes bibliai jeleneten átsüt a nap és a padlóra is szívárványt rajzolnak a színes üvegcserepek. Ha másra nincs is idő, a kötelező látnivalók mellett erre mindenképpen érdemes időt áldozni. A belépő 26 év alatt 5 euro, de EU-s tagországok diákjainak ingyenes. Este a Hotel de Ville környékén és a plázson sétálgattunk, és néztük a sok kis Szajnán átívelő hidat a naplementében. Az egész város strandol egyébként, a tereken pici medencéket és homokos röplabdapályákat állítanak fel a párizsiaknak, akiknek nem elég a rakpartra kitett rengeteg strandszék, strandágy, fagyizó és homokozó:)
Közlekedés és élet:
Metróval mindent el lehet érni, buszt mi nem is használtunk, csak RER-t, ami olyan, mint itthon a Hév, csak és néha észre se vettem, hogy nem metrón ülök, mert a metró is inkább a mi földalattinkra hasonlít, mindenhol megáll, ezért nem is olyan gyors, és sokszor nem is a föld alatt megy, hanem kinn a házak között. Párizs zónákra van osztva, a belváros az egyes-kettes zónában van, ha nem akarunk Versailles-be menni, nem is kell kiegészítő jegyet venni, mindent elérünk egy egyszerű bérlettel. Egyedül a reptérig kimenni kerül több pénzbe, ha tömegközlekedési eszközzel megyünk, akkor kb. 10 euro a kiegészítőjeggyel és a reptéri metróval (én pl. az Orlyra mentem így).
Közlekedési infók itt:
http://parizsikisokos.blog.hu/2009/08/16/tomegkozlekedjunk
http://parizsikisokos.blog.hu/2009/08/19/tomegkozlekedjunk_2_avagy_alternativ_k_a_metrora_es_a_velib
Nekem a legjobban a sima Navigo bérlet érte meg, ehhez kell fotó, amit jó, ha előre viszünk, mert 5 euro a gépből vett kép, így már nem biztos, hogy jobban megéri a ParisVisite kártyánál, amihez viszont nem kell kép.
Térképet ingyen lehet szerezni a turista-standoknál a metrólejáratokban, fontosabb csomópontokban. Én az északi megállókat nem szerettem, de nem veszélyesebbek nappal, mint a többi, csak éjjel kerüljük el a Gare du Nord környékét, meg a kettes metró északi megállóit, ill. az annál feljebb lévő területeket. A közlekedés nagyon egyszerű szerintem, minden ki van írva, térképen ki kell nézni, hogy hova akarunk menni, és az melyik irányba van egy-egy metróvonalon, de ha nincs térképünk, még akkor is elboldogulunk, mert a megállók és az átszállási lehetőségek is száz helyen ki vannak írva, csak követni kell a nyilakat és ellenőrizni, hogy jó fele tartunk-e. Szó se róla, bőrönddel elég izzasztó és kellemetlen feladat eljutni az egyik megállóból a másikba, egyszer be is szorultam a biztonsági ajtó és a forgózsilip közé a cuccommal. :D
Élet: Minden 2 eurónál kezdődik, általában szerintem drágább minden, mint itthon, de kaján pl. nem érdemes spórolni, mert, ahogy a tesóm ügyesen megfogalmazta: két eurónál olcsóbb ennivaló Párizsban már gyanús, veszélyes lehet az egészségedre:D.
Nagyobb szupermarketeket keressünk, "leather prices" árak a legjobbak.
Hotel: Budgetplace-en fogalatuk, jó félévvel előbb érdemes, mert idővel nagyon megdrágul.
Ez repülőjegyre is érvényes.
http://www.budgetplaces.com/hu/

A mi hotelünkről majd legközelebb, mert már elfáradtam:D
Üdv: A


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...